Home is... - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Woudiëtte Verboom - WaarBenJij.nu Home is... - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Woudiëtte Verboom - WaarBenJij.nu

Home is...

Blijf op de hoogte en volg Woudiëtte

28 April 2015 | Malawi, Blantyre

Vandaag is een warme dag. De zon brand hoog aan de wolkeloze hemel. Winter? Ja, zo heet het wel! Maar met zo’n 28 graden niet echt Nederlands… Toch geniet ik van deze warme dag (omdat ik heerlijk van mn presentatie af ben ;-)) omdat de natuur zo ontzettend mooi is.
Een zachte wind ruist door de groene bladeren, bloemen wuiven kleurrijk hun loflied op de Schepper uit.

Het doet me denken aan zaterdag: De kinderen kwetterden, juichten en dansten op hun stoelen. We reden naar het ziekenhuisje van Chileka, de kinderen die HIV-positief zijn hebben daar eens in de maand een gezellige meeting met andere kinderen en krijgen dan ook les over HIV, medicatie en hoe ze hiermee om kunnen gaan. Deze ene zaterdag van de maand is echt een uitje! Vandaag mocht ik met hun mee, en ze genoten enorm van de busrit, maar ik niet minder! Met de lange Stephanos-bus reden we over de smalle dorpsweggetjes richting het ziekenhuisje van Chileka. De metershoge lavendelstruiken streken langs de open ramen en verspreidden een heerlijke geur. Rode bloemen, gele, roze, paarse, overal. Schitterend!
We genoten er ontzettend van, al zag ik nu al wel gelijkenis komen met foto’s die je altijd van Afrika ziet: dorre, droge, ruige vlakten. Nu de mais geoogst is rijd je opeens niet meer op een smal weggetje ergens in een gigantisch doolhof, maar kijk je zo over de heuvelachtige velden heen. De droge winter is nu echt aangebroken, en veel bloeit, maar het gras begint al bruin te worden.

Ik heb enorme bewondering voor het viertal vaste chauffeurs van Stéphanos: ik heb nog geen stukje echt vlakke zandweg gezien. Want of er zitten enorme (ja echt enorme!) kuilen in, of het is zo zanderig dat je weinig grip hebt, óf het is een gladde modderpoel waarin je van de diepe, schuine zijkanten vandaan moet zien te blijven, Brrr! Meestal houd het 'zitten' het midden tussen wat turbulentie in het vliegtuig en een gestrekte draf te paard. Harder dan 25-30 rijd je eigenlijk nooit (tenzij je Nederlandse hutspot wilt!) En als een chauffeur op een redelijk stukje even het gaspedaal intrapt naar een kilometer of 40 per uur, houd ik mn hart (en de stoel voor mij) stevig vast. Maar ik vergeet u haast te vertellen over onze medepassagiers op de weg: fietsen met stapels houtskool achterop, een kudde koeien en geiten, vrouwen met een grote teil met water op hun hoofd en kind op de rug. En afgelopen zaterdag zelfs een fietser met een doodskist dwars achterop. Ik wist niet wat ik zag, en was er even stil van, maar voor de kinderen was het niets nieuws… De grote auto’s die we tegenkomen (kleine kunnen haast niet over de zandwegen rijden vanwege de kuilen) zijn meestal van hulporganisaties. Dat is, naast spelende kinderen, wel zo’n beetje het straatbeeld hier.

Het straatbeeld, waar ik nog enkele dagen van mag genieten. Nog enkele… al 35 dagen zijn er op onze aftelkalender afgestreept. Nog vier… En wat verlang naar ik het moment van aankomt op Brussel! Maar eerst wacht een lange, pittige reis. Ik zie er wel tegenop: een klein stipje dat zich onder de grote hemel iets voortbeweegt. Zo kwetsbaar! Ja een klein stipje, maar wel in Gods handen!

En toch… De tegenstrijdige gevoelens blijven: Enerzijds verlang ik enorm naar Steef en naar huis, maar anderzijds voel ik me hier zo thuis… Thuis in deze wereld van complexe eenvoud, van praktisch leven, van zorg voor de kinderen hier... Thuis waar vandaag vandaag is, en we voor morgen vertrouwen op God. Thuis waar men er geen drama van maakt als iemand (lees: meer dan de helft) ‘ietsje’ later op een vergadering is... Het zal thuis in Nederland wel flink wennen zijn. (Ik hoop dat het me lukt om op tijd in de kerk zijn zondag, dat zal nog een uitdaging worden!) Thuis, waar mensen allemaal een klok ergens op of rondom hun lijf hebben (raar eigenlijk!). Thuis: scriptie schrijven, en gaan solliciteren; maar waar??

Thuis… En dat zal al beginnen bij het aantrekken van schoenen voordat we naar het vliegveld gaan. Schoenen? Ik trek mijn neus op: afschuwelijke dingen! Die rare lege hulzen om je voeten die er niet eens precies omheen passen. En het loopt nog niet natuurlijk ook! Vijf weken lang heb ik alleen maar op mn groene rubberen slippers op de rotsige zandgrond gelopen. Op slippers, ook alleen maar omdat ik niet zo’n dikke eeltlaag heb als mijn Mede-Malawianen hier. Die lopen eigenlijk altijd op blote voeten(ja, het liefst ook naar de kerk!). Dat is ten minste lekker luchtig en zoals het hoort. Je voeten zijn gemaakt om op te lopen, niet om ze in van die rare (zogenaamd ter bescherming) hulzen te stoppen!

En dan mn drietal lange rokken. Ruim voldoende voor vijf weken en zo lekker luchtig en gemakkelijk. Moet ik die echt uit? Tja, die zullen wel verkouden worden in Nederland… Grut, moet ik echt weer naar dat mode-land toe waar iedereen een speciaal kleurtje moet dragen zogenaamd omdat iemand anders (en hoe belangrijk mag die persoon dan wel wezen?) dat ook doet? Hmmm… Volgens mij kan Steven beter hierheen komen, dan ben ik pas thuis!

  • 28 April 2015 - 21:45

    Maarten & Liesbeth Fokker:

    Beste Woudiëtte,

    Mooi om je verslag te lezen! Nog even en je bijzondere reis is voorbij! We wensen je heel veel succes met je laatste werkzaamheden!

    Hartelijke groetjes,

    Maarten & Liesbeth

  • 29 April 2015 - 11:23

    Nelleke:

    Ha Woudie,

    Geniet maar intens van de laatste dagen daar en de kinderen die voor altijd in je hart zullen zijn.

    Gaat het lukken om Hans te ontmoeten? Laat hem weten dat we van hem houden en hopen over een maand weer contact te kunnen maken en te horen dat hij veilig en gezond is.

    We denken aan je vrijdag en bidden om een veilige terugreis.
    Liefs van ons.

  • 29 April 2015 - 11:52

    Annemarie:

    Ha zus,

    Fijn om weer wat te lezen!! En leuk he die cultuurverschillen... Blijf gewoon jezelf! Natuurlijk is het goed om je in Nederland weer wat aan te passen, maar ook dat kan terwijl je toch jezelf blijft. Geniet nog even...en we hopen je snel in Nederland te zien!

    Liefs Elbert & Annemarie
    Marlinde, Willeon, Joas en Pedro

  • 30 April 2015 - 12:44

    Marianne:

    Goede reis!

  • 30 April 2015 - 19:52

    Mieke Baak:

    Ha lieve Woudie,

    Je mag je hier in Nederland ook thuis voelen. Gewoon jezelf zijn en bij ons mag je op slippers komen!!
    En ook met zo'n leuke lange rok hoor!
    Ik ben 5 mei jarig dus wees WELKOM samen met Steven!!
    We bidden voor een hele goede en veilige thuisreis.

    Heel veel liefs van ons allen.

    Mieke en fam.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Blantyre

Voeding in Malawi

Lieve familie, vrienden en bekenden,

Als vierdejaarsstudent Voeding & Diëtetiek ben ik naarstig op zoek geweest naar een afstudeerplek. Een plaats waar ik me helemaal zou kunnen geven doordat de opdracht echt bij mij zou passen. Maar wanneer is een opdracht passend? Samen met een begeleidende docent en ook met mijn vriend Steven heb ik hier het afgelopen jaar regelmatig over gebrainstormd. Want het werd steeds duidelijker: ontwikkelingswerk trekt! Niet zomaar even, maar al jaren en steeds sterker. Toen ik in Wageningen was voor een minor (Voeding bij) Humanitaire hulp en wederopbouw werd het duidelijk: God roept mij om anderen in ontwikkelingslanden te ondersteunen in hun zoektocht naar goed voedsel.

In september en oktober heb ik bij verschillende organisaties gesolliciteerd. Maar de eerste drie gaven als antwoord: Interessant, en goede voeding is heel belangrijk, maar wij hebben op dit moment geen project voor je. Als je echt niets kan vinden mag je nog eens contact opnemen.

Daar zat ik dan, met mijn roeping. Heere, wat is Uw weg? Maar ik hoefde niets te doen, want ik had nog bij een vierde organisatie gesolliciteerd, die wel gereageerd hadden, maar het daarna stil bleef. Toen kwam er een nieuwe mail: Graag willen we, samen met God, een weg inslaan. Wij hebben je nodig!

Na verdere mailwisseling en gesprekken ben ik op 15 december aangenomen door stichting Stéphanos om voor hen onderzoek te doen naar de voedingstoestand van kinderen met HIV/aids in hun weeshuizen.

Vanaf 25 januari hoop ik als afstudeerproject fulltime onderzoek te gaan doen, waarbij ik van eind maart tot en met eind april in Malawi hoop te verblijven.

In mij is geen kracht, maar God heeft alle macht
zou Hij die sprak, dit niet zelf vervullen?

Bidden jullie mee?

Recente Reisverslagen:

09 Juni 2015

Klaar!!

12 Mei 2015

Afrikaans Afscheid

04 Mei 2015

Thuis!!

28 April 2015

Home is...

24 April 2015

Zonder woorden
Woudiëtte

Actief sinds 30 Dec. 2014
Verslag gelezen: 352
Totaal aantal bezoekers 14514

Voorgaande reizen:

23 Maart 2015 - 30 April 2015

Voeding in Malawi

13 Juli 2012 - 03 Augustus 2012

Eerste reis: Babyzorg Oekraine

Landen bezocht: