Vindingrijke blunders en de realiteit... - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Woudiëtte Verboom - WaarBenJij.nu Vindingrijke blunders en de realiteit... - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Woudiëtte Verboom - WaarBenJij.nu

Vindingrijke blunders en de realiteit...

Blijf op de hoogte en volg Woudiëtte

28 Maart 2015 | Malawi, Blantyre

Ha allemaal,

Ben jij een zendeling of reiziger in spe? Wat doe je als je naar het toilet wilt, maar een hagedis dat nu ook juist van plan was? En hoe maak je een blik groenten open zonder opener of sterke schaar? En hoe ga je douchen met de mogelijkheid zonder water te komen zitten? Ik ben na wat tikken op de stortbak (wel met mijn hoofd bijna achterstevoren) naar het toilet geweest en heb heerlijk gegeten en gedouched… Simpel en vindingrijk, ik geniet ervan! Maar niet alles verliep zo vlekkeloos: Toen ik vanmiddag het bord uit de kast pakte wat ik gisteren ook gebruikt en afgewassen had, plakte het toch wel erg. Wat raar, dat idee had ik gisteren bij het wegzetten ook al! Ik heb het zakje afwaspoeder nog eens gepakt en goed bekeken. Toen zag ik dat de plaatjes (van de Chiwewa-taal bak ik echt niets! Ik kan nog niet eens fatsoenlijk groeten!) van een afwasbak en kookstel niet de enige waren. Ook andere dingen konden hiermee schoongemaakt. Oftewel, het is volgens mij geen afwasmiddel maar iets van een ontvetter oid! Zou het daardoor komen dat mijn wc intussen ook wel een schoonmaakbeurtje kan gebruiken na het veelvuldige gebruik vandaag? ;)

Donderdag heb ik oriënterende gesprekken gehad met Jos en Massy (psychologe en coördinator van de kinderzorg (HIV+). En gisteren de eerste dossiers van wat kinderen doorgenomen. Dat was wel echt slikken. Hun situatie bij opname was zo ontzettend slecht! weet niet waar situatie slechter is: Oekraine of hier... Wel is dat hier meestal alleen in de hongerperiode, en dat zie je ook terug aan de kinderen: wel goede lengte, maar enorm mager en opgezwollen bij binnenkomst. Sommigen zelfs kritiek... 8 maanden na geboorte weer terug op geboortegewicht… Anderzijds hebben velen een laag IQ. Ten gevolge van de honger? Gelukkig zie je het gewicht omhoog schieten en ook minder meldingen van infecties etc. zodra ze bij Stéphanos zijn! Dat is echt verblijdend!
Toen ik bezig was met de dossiers kwam een docent van de technische vakopleiding mijn kantoorkamer binnenlopen en we hadden er spontaan een gesprek over. Hij gaat vaak de dorpen in en kon me veel vertellen over de kinderen en hoe ouders worstelen met de keuzes die ze moeten maken: het naar school en grotere kans op een goede toekomst maar dan nu minder geld+ arbeid voor eten, of nu eten en kind niet naar school. Voor de gewone bevolking is het leven hard, keihard! bijna hun hele salaris gaat op aan het meest basale voedsel. Hij zei ook: je merkt dat ze tijdens de hongerperiode alles, álles gaan doen om maar aan eten te komen… Exact wat ik in Wageningen ook gehoord en (op film) gezien heb, maar nu kom je het tegen in de praktijk. Dat raakt wel weer opnieuw!

Vandaag is de oogst begonnen. Gelukkig, eindelijk weer meer eten. Maar… de oogst is als gevolg van de te late regen en overstromingen in januari voor een deel verloren gegaan. Delen zijn weggespoeld, delen zijn verrot, andere niet genoeg gegroeid. Als je langs de maisvelden rijd is het ook triest om te zien: bruin, de buitenste randen maar net een meter hoog en haast geen kolf. Dit is dan wel langs de randen, misschien is het dieper het veld in wel beter, dat kon ik niet zien. En tegelijk zal het vanaf nu zeven maanden helemaal droog zijn (niet voor te stellen, de grond is nu al zo droog! Hoewel de bomen en planten wel groen zijn). Bijna geen druppel regen, en straks ook bijna geen eten meer. Een collega van de voedselopslag vertelde op Corries vraag daarnaar dat hij zich ook echt zorgen maakt over het eten voor zijn kinderen... de prijs van mais is nu zo'n 5,80 euro voor 50 kg. En als je 40 euro salaris krijgt in de maand en vlees, fruit en groenten nog duurder zijn (even duur als in NL!)... Het was wel dubbel om vanmiddag boodschappen te doen in een warenhuis waar ze ook luxe merkspullen etc verkopen. Ik vond deze spullen hier niet passen. Maar ook hier leven ‘rijk’ en ‘arm’ naast elkaar.

Ik ben blij dat ik de ervaringen van het Oostblok al heb, dat maakt zowel de cultuurschok als de intake-situatie van de kinderen emotioneel wel minder heftig. Had ik dit nog nooit gezien was het wel echt zwaar geweest!

Gisteren sprak de hoofdteacher van de vakschool tijdens de weeksluiting over de jongeling van Nain: gestorven. Voorbij. geen hoop meer. De Heere kwam te laat. De begrafenis werd voorbereid… Maar nee, de Heere is nooit te laat: Hij komt op Zijn tijd, en dat is altijd de beste tijd! De Heere stierf op Golgotha en stond op! En door Zijn macht kon ook dit kind opstaan uit de dood en kunnen wij ook opstaan met Hem. Wat geeft dat hoop: Hij is gisteren en heden Dezelfde. God is almachtig en zijn genade is groot! Ik hef mijn ogen (hier letterlijk) op naar de bergen...

Donderdagavond meegeluisterd naar de Bijbellezing. Wat was het fijn om de serie over Jona verder te kunnen volgen. Onderwijs! En het was fijn om weer even ‘bij’ de eigen gemeente te zijn! Dankbaar dat de internetverbinding goed genoeg was! Ik hoop dat het zondagavond ook weer kan.

Hartelijke groet uit Chilangoma en goede zondag!

Wwwaaauuudi
(het restje kunnen ze hier al helemaal niet uitspreken ;)

  • 26 Maart 2015 - 10:45

    Floor Van Duijn:

    Dag Woudiëtte

    Het is goed om al een eerste indruk te lezen. Ik hoop dat je een goede en leerzame tijd zult hebben.
    Gods Zegen toegewenst. Het zal vast gaan lukken met Jos en Maaike, Corrie en Thea en Mw. Banda en vooral met de kinderen daar.
    Ik blijf je "volgen" Met een hartelijke groet in verbondenheid
    Floor van Duijn, secretaris Stéphanos

  • 26 Maart 2015 - 11:58

    Elbert & Annemarie:

    Ha lieve zus,

    Fijn dat je veilig bent aangekomen. Nu genieten van alle mooie dingen die op je af komen... We hopen je via de blog te volgen en omringen je met onze gebeden.

    Liefs van ons 6-en (en een halfje)

  • 26 Maart 2015 - 14:24

    Hanneke:

    Hoi Woudie,

    Gelukkig veilig aangekomen!
    Werk ze daar!

  • 27 Maart 2015 - 09:59

    Andries En Andrea:

    Ha Woudie!

    Fijn om te lezen dat je veilig bent aangekomen en hoe je hartelijk bent ontvangen!
    Veel succes bij het opstarten van je werkzaamheden!
    We blijven voor je bidden.

    Andries, Andrea en ... :P

  • 27 Maart 2015 - 14:26

    Pa En Ma Roodhorst:

    Lieve Woudie,

    Al een paar maal gemaild, maar nog even zeggen , dat we voor je blijven bidden!!
    Veel liefs.

    Pa en ma

  • 28 Maart 2015 - 10:16

    Nelleke:

    Ha zus,

    Wat fijn een bericht van je te krijgen. Dankbaar dat je veilig bent aangekomen. Goed om te lezen dat je zo warm werd ontvangen. Succes met het opstarten van je werkzaamheden daar. We hopen dat je je er snel een beetje thuis zult voelen met de mensen en kinderen daar.
    Veel liefs en groetjes van Johan&Nelleke, Naomi

  • 28 Maart 2015 - 22:07

    Mathilde:

    Ha Woudie!

    Gaaf om je verhalen te lezen! Het klinkt indrukwekkend en heftig, maar ook mooi dat je er al gelijk goed in zit. Veel zegen verder & goede zondag daar! We denken aan je in NL!

    Groetjes,

    Arjan & Mathilde

  • 28 Maart 2015 - 22:07

    Mathilde:

    Ha Woudie!

    Gaaf om je verhalen te lezen! Het klinkt indrukwekkend en heftig, maar ook mooi dat je er al gelijk goed in zit. Veel zegen verder & goede zondag daar! We denken aan je in NL!

    Groetjes,

    Arjan & Mathilde

  • 28 Maart 2015 - 22:46

    Jannie Breedveld:

    Hoi Wwwwaauuudii,

    Geweldig hoe je je naam schrijft! Ik kan het bijna horen......
    Heel mooi om je eerste indrukken mee te beleven.
    Hoop dat je je snel zult thuis voelen in je nieuwe omgeving.
    Gods zegen gewenst in alles wat je ga doen en hoop met je mee dat het de kinderen zal helpen!
    Goede zondag!

    Groeten, Jannie

  • 30 Maart 2015 - 12:07

    Corina:

    Hey Woudiette...

    Fijn dat je goed bent aangekomen en mooi om je nieuwe indrukken te lezen. Ik hoop dat je door Gods kracht daar iets mag bijdragen aan een betere gezondheid van de kinderen daar...Ik zie uit naar je volgende verhaal.

    Liefs,
    Corina

  • 30 Maart 2015 - 15:57

    Maaike Q:

    Ha Woudiëtte,

    Fijn dat je goed bent aangekomen. Gods zegen in je verdere verblijf!

    Groeten,
    Maaike

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Blantyre

Voeding in Malawi

Lieve familie, vrienden en bekenden,

Als vierdejaarsstudent Voeding & Diëtetiek ben ik naarstig op zoek geweest naar een afstudeerplek. Een plaats waar ik me helemaal zou kunnen geven doordat de opdracht echt bij mij zou passen. Maar wanneer is een opdracht passend? Samen met een begeleidende docent en ook met mijn vriend Steven heb ik hier het afgelopen jaar regelmatig over gebrainstormd. Want het werd steeds duidelijker: ontwikkelingswerk trekt! Niet zomaar even, maar al jaren en steeds sterker. Toen ik in Wageningen was voor een minor (Voeding bij) Humanitaire hulp en wederopbouw werd het duidelijk: God roept mij om anderen in ontwikkelingslanden te ondersteunen in hun zoektocht naar goed voedsel.

In september en oktober heb ik bij verschillende organisaties gesolliciteerd. Maar de eerste drie gaven als antwoord: Interessant, en goede voeding is heel belangrijk, maar wij hebben op dit moment geen project voor je. Als je echt niets kan vinden mag je nog eens contact opnemen.

Daar zat ik dan, met mijn roeping. Heere, wat is Uw weg? Maar ik hoefde niets te doen, want ik had nog bij een vierde organisatie gesolliciteerd, die wel gereageerd hadden, maar het daarna stil bleef. Toen kwam er een nieuwe mail: Graag willen we, samen met God, een weg inslaan. Wij hebben je nodig!

Na verdere mailwisseling en gesprekken ben ik op 15 december aangenomen door stichting Stéphanos om voor hen onderzoek te doen naar de voedingstoestand van kinderen met HIV/aids in hun weeshuizen.

Vanaf 25 januari hoop ik als afstudeerproject fulltime onderzoek te gaan doen, waarbij ik van eind maart tot en met eind april in Malawi hoop te verblijven.

In mij is geen kracht, maar God heeft alle macht
zou Hij die sprak, dit niet zelf vervullen?

Bidden jullie mee?

Recente Reisverslagen:

09 Juni 2015

Klaar!!

12 Mei 2015

Afrikaans Afscheid

04 Mei 2015

Thuis!!

28 April 2015

Home is...

24 April 2015

Zonder woorden
Woudiëtte

Actief sinds 30 Dec. 2014
Verslag gelezen: 687
Totaal aantal bezoekers 14505

Voorgaande reizen:

23 Maart 2015 - 30 April 2015

Voeding in Malawi

13 Juli 2012 - 03 Augustus 2012

Eerste reis: Babyzorg Oekraine

Landen bezocht: