Aangekomen na een lange reis... - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Woudiëtte Verboom - WaarBenJij.nu Aangekomen na een lange reis... - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Woudiëtte Verboom - WaarBenJij.nu

Aangekomen na een lange reis...

Blijf op de hoogte en volg Woudiëtte

26 Maart 2015 | Malawi, Blantyre

Ha lieve familie, vrienden en bekenden,

Een behouden aankomst na een pittige reis! Dankbaarheid!
Veel indrukken emotioneel, maar ook lichamelijk: ‘s Middags en ’s avonds na de aankomst steeds het gevoel van stijgen/landen en turbulentie in m’n lijf, wel apart maar niet vreemd na vier keer opstijgen, wat turbulentie en vier keer (stuiterend) landen. Vannacht na 38 uur wakker geweest te zijn gelukkig lekker tot rust gekomen.

Bij de eerste tussenstop op Parijs kwam er een vriendelijke Engelssprekende vijftiger naast me zitten. Af en toe spraken we wat, hij vertelde in India te zijn geweest waar hij als coördinator randvoorwaarden (mijn woorden) zorgde dat het medische werk van Mercy Concordian… (oid) zijn werk kon hebben onder de armen. Enige uren later pakte hij tot mijn verbazing zijn e-reader en opende spreuken 18! Hé dacht ik, die heb ik ook! Dus pakte ik ook mijn (dank je Steven!) e-reader en opende hetzelfde hoofdstuk, en toonde dit aan hem. We lachten. Wat hebben we samen fijn mogen praten over Gods werk voor en in mensen! Onze Gids en fundament in ons leven. De laatste twee uur van die vlucht waren snel voorbij! Toen we geland waren vroeg hij me voor mij en mijn werk te mogen bidden. Ik stemde toe. Hij pakte mijn hand en dankte God voor de goede vlucht, ons fijne gesprek, de nieuwe vriendschap. En hij bad voor mij om wijsheid, geloof en kracht in mijn taken in Malawi… Zomaar een korte ontmoeting met ‘doctor Peter’… Wat een bemoediging tijdens de reis waarop ik mij zo alleen voelde! Mijn gebed om niet alleen te hoeven zijn (want waar twee of drie in Mijn Naam vergaderd zijn…) is verhoord!

De aankomst was erg leuk! Ik zag tijdens het landen bij een hek al heel veel kindergezichtjes tussen een paar blanken. En ja, daar stonden de twintig kinderen (die ik zal onderzoeken) samen met Maaike Joosse, Corrie de Jong en Massy Banda! Twee kinderen hadden een vel met rode letters erop: Woudiette Welcome! Geweldig!

Ik woon deze weken alleen in het gastenverblijf: een leemstenen huis in pasteltinten, het lijkt wel Oost-Europees. Erg warm buiten, maar binnen is het goed te doen (ca 25 graden). Het staat naast het huis van Jos en Maaike, en is van alle nodige dingen voorzien, inclusief eten voor de eerste dagen, (en, hier heel gangbaar: een noodfluitje) echt geweldig! Fijn dat ik zoveel privacy heb, rustig kan studeren en ook lekker alleen kan zijn!

Gisterenavond bij Jos en Maaike gegeten en daarna alle spullen die ik heb meegebracht uitgepakt, was leuk! Ze waren erg blij met de schoolmaterialen, kinderkleding en Hollandse producten! Bedankt sponsors! Rond acht uur weer naar ‘mijn’ huis gelopen en heeft Jos laten zien hoe alles werk, want alle ramen etc zijn met horren en tralies afgesloten. Als extra veiligheid naast de wachtmannen, hekken om het terrein en de hond. Ik ben hier veilig en er wordt enorm goed voor me gezorgd!
Vannacht met horten en stoten geslapen, maar totaal toch wel een uurtje of zeven. Vanmorgen om 6.15 wakker van rennende (doe ik ze niet na bij deze temp!) en zingende kinderen op weg naar school. Straks vergadering met Jos en Massy over de opstart en planning van mijn werkzaamheden hier.

Ik ga afronden, eens kijken of ik met de dongel internet kan krijgen om dit te plaatsen en dan naar het kantoor van Jos.
Hartelijke groet!!
Tianono (tot ziens)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Blantyre

Voeding in Malawi

Lieve familie, vrienden en bekenden,

Als vierdejaarsstudent Voeding & Diëtetiek ben ik naarstig op zoek geweest naar een afstudeerplek. Een plaats waar ik me helemaal zou kunnen geven doordat de opdracht echt bij mij zou passen. Maar wanneer is een opdracht passend? Samen met een begeleidende docent en ook met mijn vriend Steven heb ik hier het afgelopen jaar regelmatig over gebrainstormd. Want het werd steeds duidelijker: ontwikkelingswerk trekt! Niet zomaar even, maar al jaren en steeds sterker. Toen ik in Wageningen was voor een minor (Voeding bij) Humanitaire hulp en wederopbouw werd het duidelijk: God roept mij om anderen in ontwikkelingslanden te ondersteunen in hun zoektocht naar goed voedsel.

In september en oktober heb ik bij verschillende organisaties gesolliciteerd. Maar de eerste drie gaven als antwoord: Interessant, en goede voeding is heel belangrijk, maar wij hebben op dit moment geen project voor je. Als je echt niets kan vinden mag je nog eens contact opnemen.

Daar zat ik dan, met mijn roeping. Heere, wat is Uw weg? Maar ik hoefde niets te doen, want ik had nog bij een vierde organisatie gesolliciteerd, die wel gereageerd hadden, maar het daarna stil bleef. Toen kwam er een nieuwe mail: Graag willen we, samen met God, een weg inslaan. Wij hebben je nodig!

Na verdere mailwisseling en gesprekken ben ik op 15 december aangenomen door stichting Stéphanos om voor hen onderzoek te doen naar de voedingstoestand van kinderen met HIV/aids in hun weeshuizen.

Vanaf 25 januari hoop ik als afstudeerproject fulltime onderzoek te gaan doen, waarbij ik van eind maart tot en met eind april in Malawi hoop te verblijven.

In mij is geen kracht, maar God heeft alle macht
zou Hij die sprak, dit niet zelf vervullen?

Bidden jullie mee?

Recente Reisverslagen:

09 Juni 2015

Klaar!!

12 Mei 2015

Afrikaans Afscheid

04 Mei 2015

Thuis!!

28 April 2015

Home is...

24 April 2015

Zonder woorden
Woudiëtte

Actief sinds 30 Dec. 2014
Verslag gelezen: 383
Totaal aantal bezoekers 14509

Voorgaande reizen:

23 Maart 2015 - 30 April 2015

Voeding in Malawi

13 Juli 2012 - 03 Augustus 2012

Eerste reis: Babyzorg Oekraine

Landen bezocht: